Fotografiskt minne

Eftersom vi under detta arbete har upptäckt att "fotografiskt minne" inte är en helt erkänd term inom minnesforskningen har vi valt att endast publicera informationen ni ser nedan. Den kommer från Nationalencyklopedins hemsida (ne.se) och beskriver forskning kring det som i vi kallar "fotografiskt minne". Vi ser dock fram emot mer forskning kring detta, eftersom det är så intressant!
Under informationen ser ni ett videoklipp av en kille som har en oerhörd förmåga att minnas, så bra att det borde vara bevis nog för att "fotografiskt minne" verkligen existerar. Men det lämnar vi tills vidare åt forskarna att bestämma.
Längst ner ser ni en intervju med läraren Indira Stefanovic, som på flera sätt har fotografiskt minne.


eideti´k (av grek. eidētiko´s 'som rör bilder', av eidos), psykologisk term: studiet av förmågan att så starkt föreställa sig föremål och situationer man upplevt att föreställningarna får karaktär av varseblivningar. De eidetiska bilderna kallas ibland åskådningsbilder och är besläktade med andra åskådliga bilder såsom hallucinationer och drömbilder. Mellan 5 och 10 % av alla barn under 10 år tycks uppvisa eidetisk förmåga, dvs. denna förmåga till ett slags fotografiskt minne. En bild man sett kanske bara ett kort ögonblick uppfattas med detaljerad tydlighet och konkretion uppåt en minut eller mer efter betraktandet. En sådan konkret och detaljrik eidetisk bild anses försvåra en mer abstrakt begreppsbildning. Eidetiska upplevelser anses ha spelat en roll vid uppkomsten av en del företeelser inom folktron.





Intervju med läraren Indira Stefanovic som berättar om sitt "fotografiska minne":

Hur skulle du beskriva ditt minne?


- Skulle vilja beskriva det som en rad bilder som bara dyker upp i huvudet på en efter att man sett/läst en text/bok. Om det bara är en text, utan bilder då minns jag hur styckeindelningen såg ut och kan återskapa bilden med hjälp av hur själva utformningen av texten såg ut.
Om det finns bilder blir de centrala i minnet och sedan minns jag texterna runt omkring som små bilder. Jag har inte sådant fotografiskt minne att jag kan återge ordagrant allt som står på en sida men ganska ofta kan jag återge ett helt stycke som jag bara sett/läst en gång.


Hur länge kommer du ihåg det du lärt dig?

- Det är olika hur länge man kommer ihåg olika texter. Minns ett tillfälle när jag skulle plugga in ca 500 glosor till ett prov i tyska. Vissa av dem var helt nya medan en del var bekanta sedan tidigare. Jag lärde mig alla på några få timmar under eftermiddagen och hade rätt på alla på provet dagen efter men tre dagar senare kunde jag inte så många.
Vissa texter/stycken kan jag komma ihåg lång tid efter att jag sett dem. Det handlar också om varför man vill komma ihåg texten, om man är bara ute efter att klara av ett prov eller om det är något som man verkligen vill kunna.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med "fotografiskt minne"?

- Fördelarna är många med ett sådant typ av minne. Jag lägger märke till detaljer vilket underlättar i många sammanhang. Hitta i storstäder, minnas vad människorna hade på sig, komma ihåg viktiga texter m.m.
Nackdelarna är att man kan lura sig själv till att man kan någonting som man egentligen inte behärskar till fullo utan man bara memorerat i ”korttidsminnesbank”.


Har du några tips till andra när de ska komma ihåg saker?

- Har inga speciella tips om att komma ihåg saker. Tycker inte att jag gör något speciellt för att komma ihåg. Självklart gäller det för mig som för alla andra att upprepa läsningen och stryka under, helst för att lättare komma ihåg. Annars om det är kortare texter känns det mer som att man ”scannar in” texten.
Svårt att avgöra eftersom jag är en mycket snabb läsare i jämförelse med många andra vilket gör att jag inte riktigt kan bedöma om jag bara sett en del av texten eller om jag redan hunnit läsa den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0